Biežāk uzdotie jautājumi

Tirgus piedāvājumā ir desmitiem visdažādāko motorzāģu.

Izvēle jāizdara atkarībā no tā, kādām vajadzībām un cik bieži motorzāģi lietosiet. Protams, jāņem vērā, cik lielu naudas summu pirkumam esat plānojis atvēlēt.

Ja dzīvojat pilsētas privātmājā un motorzāģis vajadzīgs tikai pāris reizes gadā, tad pilnīgi pietiks ar motorzāģi, kura dzinēja kubatūra ir ap 40 cm2.

Ja saimniekojat laukos un motorzāģis nepieciešams ik pāris dienu, lai veiktu visdažādākos saimniecības darbus, tad jāizvēlas tā saucamais „fermeru klases” darba rīks. Tā motora kubatūra būs ap 45-55 cm2.

Ja koku gāšana Jums ir ikdienas nodarbe un iztikas pelnīšanas avots, tad vajadzīgs profesionāls darba rīks ar dzinēja kubatūru, sākot no 50 cm2.

Bet viens no pašiem svarīgākajiem izvēles kritērijiem, kas atšķir profesionālu motorzāģi no fermerim vai amatierim paredzēta, ir materiāls, no kā izgatavots motorzāģa korpuss. Profesionālam motorzāģim tas būs no magnija sakausējuma, bet fermeru vai amatieru klases zāģim – no kompozīta materiāla, jeb, vienkāršoti izsakoties- no plastmasas .

Kāda tam nozīme? Īsi atbildot- magnijs (metāla korpuss) ir izturīgāks un labāk nodrošina dzinēja dzesēšanu, līdz ar to – kloķvārpstas darbību pie augstiem apgriezieniem. Tas ir ļoti svarīgs arguments, lietojot motorzāģi ilgstoši un intensīvi.

Svarīgi ir uzklausīt pārdevēja- konsultanta ieteikumus. Labs konsultants ir lietas kursā par visiem veikala piedāvājumā esošajiem motorzāģiem, to tehniskajiem datiem un pielietojumu.

Pie kam daudz vērtīgāk ir uzklausīt pārdevēja padomus, nevis paļauties uz viena mežstrādnieka vai kaimiņa „gaumi”, kurš gadiem strādājis tikai ar vienu motorzāģa modeli, kas, iespējams ir sen novecojis un tirgū pašlaik ir pieejami jaunāki, modernāki, ērtāki, pārdomātāki izstrādājumi, par kuriem Jūsu „mājas eksperts” neko daudz nezina.

Jāņem vērā, ka labas firmas motorzāģis, kas paredzēts lietošanai piemājas vajadzībām maksās vismaz ap 250 Euro. Profesionāla motorzāģa cena atkarībā no dzinēja jaudas, apgriezieniem, , u.tt. būs , sākot no 450 līdz pat 1000 Euro. Būtiski arī tas cik populārs ir attiecīgais zīmols reģionā, valstī vai vienkārši apkārtnē. Tas ietekmēs servisa pieejamību, detaļu esamību un gaidīšanas laiku un visbeidzot meistaru kompetenci saistībā ar attiecīgo zīmolu.

Tirgus pats rāda, ka elektrisko ķēdes zāģu pārdošanas daudzums, salīdzinot ar benzīna motorzāģiem ir ievērojami mazāks.

Tomēr tam ir dažas priekšrocības. Pirmkārt, tiem nav izplūdes gāzu. Nav vajadzīgs degvielas un divtaktu eļļas maisījums. Tie darbojās daudz klusāk nekā benzīna motorzāģi. Arī cena šim darba rīkam ir ievērojami mazāka nekā zāģim ar iekšdedzes dzinēju.

Būtisks trūkums ir tas, ka darbību ierobežo elektrības kabelis un mitrums vai lietus, strādājot ārtelpās. Elektriskā zāģa jauda parasti ir mazāka nekā benzīnzāģim. Elektriskais motorzāģis nav paredzēts ilgstošam darbam smagos apstākļos. Bet iekšdarbos, strādājot būvniecībā, tas reizēm var noderēt.

Nelielās jaudas dēļ elektriskie motorzāģi parasti tiek komplektēti ar īsāku sliedi un „smalkāku” ķēdi, kuras dzinējzobu ceļš ir 1.3 mm vai pat 1.1 mm.

Elektriskie motorzāģi iedalāmi divās grupās- ar motoriem, kas veic ķēdes piedziņu bez reduktora (tiem motors ir konstruēts 90 grādu leņķī pret korpusu). Šie zāģi ir lētāki, bet daudz neparocīgāki lietošanā. Elektriskie motorzāģi, kuru dzinējs ir integrēts vienotā, slaidā korpusā, tiek izmantots reduktors. Šāds risinājums ļauj strādāt daudz ražīgāk, parocīgāk, taču cena būs aptuveni divas reizes lielāka.

Maldīgs ir priekšstats, ka elektriskais ķēdes zāģis der malkas sagatavošanai. Protams, to var darīt, bet ne lielos daudzumos un ilglaicīgi. Elekriskā zāģa motors, sliede un ķēde nav paredzēta šādām slodzēm.

Tāpat kā benzīna dzinēju ķēdes zāģiem, tā arī elektriskajiem ir vajadzīga speciāla ķēdes eļļa.

To garumu mēra collās. Viena colla ir 2.54 cm. Ikdienas vajadzībām un ērtai lietošanai parasti (90 procentos gadījumu) izmanto 13 vai 15 collas garu sliedi un attiecīga garuma ķēdi. Jūs nekad nenopirksiet tik garu sliedi, lai pārzāģētu visresnāko koku.

Samērā populāras ir arī 18” garas sliedes. Bet tās būs gan dārgākas, gan smagākas. Būs vajadzīgs ilgāks laiks, lai uzasinātu 18” ķēdi (ar 72 zobiem), nekā 13” garu ar (56 zobiem).

Arī asināmās vīles „mūžs” būs īsāks. Garāka ķēde tik labi nesaeļļosies kā īsāka, līdz ar to vairāk stiepsies un ātrāk izdils.

Protams, ir darbi, kam nepieciešamas ļoti garas sliedes- ir nopērkamas pat pusotru metru garas. Lai ar tādām strādātu, vajadzīgs īpaši jaudīgs motorzāģis un profesionāla sagatavotība darbam. Šādas sliedes cena var pārsniegt 150 Euro.

Tas ir atkarīgs no tā, ko Jūs zāģējat. Labi sagatavots profesionāls mežstrādnieks asina ķēdi pēc katras degvielas bākas izstrādāšanas. Bet, ja zāģēšana notiek vietā, kur ķēde bieži saskaras ar smiltīm, tad vēl biežāk. Ja gadās iezāģēt naglā, skrūvē vai stieplē, tad ķēde jāasina uzreiz. Asināšanas biežums atkarīgs arī no zāģējamās koksnes cietības.

Ir nepareizi, pat nepieļaujami, ekonomēt laiku uz ķēdes asināšanas rēķina. Darbs ar neasu vai nepareizi uzasinātu ķēdi ir viens no visizplatītākajiem motorzāģa dzinēja sabojāšanas cēloņiem. Remonts un tam vajadzīgais laiks daudzkārt pārsniegs tos izdevumus un laika patēriņu, kas nepieciešams ķēdes asināšanai.

Ar asu, pareizi uzasinātu un labi eļļotu ķēdi darbs veiksies daudz ātrāk, ar mazāku fizisko piepūli. Jūs ietaupīsiet degvielu un laiku, kā arī pagarināsiet dzinēja un citu detaļu lietošanas ilgumu.

Motorzāģi ir aprīkoti ar divtaktu motoriem. Tāpēc tiem nepieciešama tā saucamā divtaktu eļļa, kas jāpievieno degvielai. Kādās attiecībās jābūt benzīnam un divtaktu eļļai? Tas rakstīts lietošanas instrukcijā.

Husqvarnas, Dolmar, Jonsered, McCulloch un Stihl motorzāģiem eļļas un degvielas maisījumam pārsvarā gadījumu ir jābūt attiecībās 1:50. Tātad pieciem litriem degvielas jāpievieno 100 grami labas 2taktu eļļas. Citu ražotāju motorzāģiem šī attiecība var atšķirties. Ir modeļi, kam eļļas un degvielas attiecība ir pat 1:20.

Eļļas daudzuma pareizai, ātrai un ērtai noteikšanai ieteicams lietot speciālas motorzāģu eļļas kannas ar mērtraukiem.

Jālieto tikai zināmas izcelsmes, vai ražotāja divtaktu eļļa. Jo nekvalitatīvas eļļas vai nepareizas attiecības degvielas lietošana var sabojāt dzinēju. (Labas 2T eļļas būs vairākiem ražotājiem, piemēram Husqvarna, Stihl vai Castrol uc). Tas saistīts ar vairākiem faktoriem, kā piemēram, dzinēja darba apgriezieni (rpm), uzdeguma veidošanās, piemērotība dažādām degvielām uc.

Eļļas krāsai nav nekādas nozīmes. Krāsu veido tikai speciāls pigments, kas nekādi neietekmē lietošanas īpašības.

Ķēdes eļļošanai ir vajadzīga speciāla ķēdes eļļa. Tai ir pievienotas vielas, kas nodrošina eļļas plūstamību kā lielā salā, tā arī karstumā. Labai ķēdes i eļļai ir pievienotas speciālas saistvielas, kas nodrošina lielāku noturību pie ķēdes un ļauj nokļūt eļļai arī pie sliedes gala zvaigznītes, to ieeļļojot. Laba ķēdes eļļa pagarina ķēdes un sliedes lietošanas laiku un ļauj ražīgāk strādāt.

Izvēle jāizdara atkarībā no pļaujamās platības lieluma, reljefa, koku, puķu dobju un citu stādījumu izvietojuma pie Jūsu mājas. Jāņem vērā, ka „stumjamais” zāles pļāvējs ir paredzēts tikai mauriņa nevis pāraugušas zāles vai siena pļavas pļaušanai.

Ja platība ir liela,līdzena, bez bieži izvietotiem šķēršļiem, tad pareizāk izvēlēties platu pļāvēju, kas var arī nebūt ar riteņu piedziņu. Liels pļaušanas platums nozīmē, ka instruments ir aprīkots ar nazi, kas ir 50 un vairāk centimetrus garš. Jāņem vērā, ka platāks pļāvējs naža formas dēļ nenodrošinās tik līdzenu ,perfektu" pļāvumu kā šaurāks. Pie kam- jo platāks pļāvējs, jo lielāka būs vibrācija, troksnis, lielāks degvielas patēriņš, dārgāks nazis, biežāk jāasina, taču nopļaus ātrāk.

Ja pļaušanas platība ir pauguraina vai tik liela, ka pašam stumt pļāvēju ir apgrūtinoši, tad jāizvēlas pļāvējs „ar gaitu”. Tas nozīmē, ka Jūs pats pļāvējam tikai sekosiet un „rādīsiet tam ceļu”. Šāds pļāvējs būs nedaudz dārgāks.

Jāpievērš uzmanība tam, kas ir pļāvēja motora ražotājs un vai pārdevējs var nodrošināt vajadzīgās detaļas remontam un apkopei- gaisa filtrus, karburatora blīves u.tml. Kā arī servisa pieejamība attiecīgajam ražotājam.

Ieteikums- labāk, drošāk izvēlēties pļāvēju ar pazīstama ražotāja dzinēju, nevis nezināmas izcelsmes motoru.

Liela nozīme ir rokturu un sviru regulēšanas un lietošanas ērtībām. Ja pļāvējs bieži ir jāiekrauj automašīnas bagāžniekā, tad daudz ērtāk būs, ja rokturis ir viegli salokāms vai noņemams bez speciālu atslēgu palīdzības.

Dzinēja jauda – jo platāks ir pļaušanas platums (garāks nazis), jo ražotājs izmanto jaudīgāku dzinēju. Mazākam pļāvējam liels dzinējs nav vajadzīgs, tas var ietekmēt tikai tā resursu pārsniedzot 5-6 gadu vecumu. Dzinēja jaudu mēra kW pie pieļaujamajiem max dzinēja apgriezieniem (rpm), tā ir norādīta uz katra kaut cik nopietna ražotāja pļaujmašīnas. Dzinēja pieļaujamie apgriezieni parasti nepārsniedz 3200 rpm. Jaudīgs dzinējs pie šiem apgriezieniem darbosies ar apmēram 2.6 -3 kW jaudu, normāls dzinējs ar 2.2 – 2.5 kW jaudu. Tas, protams, saistīts arī ar dzinēja kubatūru, kas zāles pļāvēju gadījumā parasti ir no 140 – 200 cm3.

Ja vēlaties, lai Jūsu mauriņš būtu perfekts, tad savācejgrozs ir viena no iespējām kā to panākt. Bet jāņem vērā, ka grozs ļoti ātri piepildās ar nopļauto zāli un tā ir jānes uz komposta kaudzi vai citu izbēršanas vietu.

Mūsdienās vairākums pļāvēju ir aprīkoti ar savācējgrozu, jo ir iespēja to noņemt un strādāt bez savākšanas un vajadzības gadījumā uzlikt atpakaļ, tas ir ļoti vienkārši. Rudenī ir iespēja savākt krītošās lapas.

Iespējams, ka pilnīgi pietiek ar to, ka pļāvējs zāli samulčē (sasmalcina) un atstāj turpat zālienā kā mēslojumu. Arī šāds zālājs izskatīsies labi. Bet šādā gadījumā pļaušana jāveic biežāk- auglīgā vasarā pat divreiz nedēļā. Arī izmantojot savācējgrozu zāle jāpļauj, kad tā sasniedz aptuveni 7 cm augstumu. Pretējā gadījumā pļāvējs zāli nesavāks pietiekoši labi un mauriņā paliks nopļauta, bet nesavākta zāle.

Pļāvējiem, kuriem ir savācējgrozs, „nepatīk” arī mitrs mauriņš. Tādu pļaujot, zāles savākšana grozā būs visai neefektīva, tāpēc jāizvēlas piemērots laiks vai jāstrādā bez groza.

Arvien vairāk tiek izmantoti zāles pļāvēji, kas sevī apvieno instrumentu ar vairākām funkcijām- savācējgrozu, mulčēšanu, izmešanu uz aizmuguri vai sāniem. Ar tiem var panākt samērā labu pļaušanas rezultātu. Bet, kā visām universālām lietām, arī tādam pļāvējam ir vairāki trūkumi. Rezultātā mauriņš nebūs tik perfekts kāds tas būtu, pļaujot ar labu, bet „ne universālu” pļāvēju.

Par niansēm un atšķirībām starp dažādajiem pļāvējiem vislabāk konsultēties ar zinošu pārdevēju- konsultantu, kurš pats ir pārbaudījis dažādus modeļus un dzirdējis ļoti daudz klientu atsauksmes un pieredzi.

Ja tīrāmais laukums ir lielāks par +- 50m2 vai celiņi garāki par 40m, tad regulāra sniega tīrīšana ar lāpstu un birsti var kļūt par nepatīkamu procesu un ir vērts apsvērt sniega pūtēja iegādi.

8 faktori, kas ietekmē izvēli un būtu jāņem vērā:

1. Cik liels ir tīrāmais laukums un cik skarbi būs apstākļi lietojot tehniku?
Jāizvērtē vai sniega tīrīšanā pavadītais laiks un pūles nebūtu pārāk lielas priekš, piemēram, darba dienas vakara. Kā arī, lai tehnika būtu tam piemērota un netiktu pārslogota – tas var radīt papildus izmaksas un lieku laika tēriņu. Lielāks tīrīšanas platums un jaudīgāks dzinējs nodrošinās ātrāku darba izpildi un mazākas pūles dziļā sniegā.

2. Finanses– cik esat plānojis un cik varat atļauties tērēt pūtēja iegādei?
Sniega pūtēju aktīvā sezona Latvijas ziemā vidēji ir 2-3 mēneši un arī tad sniega daudzums ir neregulārs. Tas vienmēr ir par 3/4 mazāk kā, piemēram, Norvēģijā vai Alpos. Tas nozīmē, ka investētā nauda ir ilgam laikam un tehnikai vajadzētu kalpot ilgi. Labs, vidēji liels sniega pūtējs privātām vajadzībām labi kalpos varbūt pat 10 gadus.
Neliels sniega pūtējs maksā ap 500 eiro, universāls un pietiekošs visām dzīves vajadzībām ap 1300 eiro, bet profesionāls sniega pūtējs ir iegādājams sākot no 2000 eiro.

3. Vai ar sniega pūtēju plāno darboties arī dāma?
Šajā gadījumā agregāts varētu būt ar šaurāku darba platumu, līdz ar to vieglāks un ērtāk manevrējams. Kā arī ar ērtu un ergonomisku papildus aprīkojumu, piemēram, rokturu apsilde un „stūres pastiprinātājs”, kas ir sniega pūtēja riteņu bloķēšanas sistēma, kas ļauj to bez piepūles pagriezt vēlamajā virzienā.

4. Cik svarīga Jums ir ergonomika un ērtības– gaismas, elektro starts, rokturu apsilde uc?
Līdzīgi kā auto arī šai tehnikai ir aprīkojums Jūsu ērtībām. Būtiska nozīme ir tam kā ir izvietotas darbības sviras un kādas funkcijas ar tām iespējams veikt - augstuma regulēšana, virziena regulēšana, gaitas ieslēgšana utt.
Apgaismojums– darbs ar sniega pūtēju parasti norit tumsā, pirms vai pēc darba. Tāpēc lieka gaismiņa noder vienmēr.
Apsildāmi rokturi – jauki, ja nesalst rokas arī pēc stundu garas sniega tīrīšanas. Šī ekstra, protams, ir arī izslēdzama.
Elektriskais starteris – īpaši aukstā laikā, ja sniega pūtējs pa nakti ir atstāts ārā, eļļa dzinējā var nedaudz sabiezēt, šādā gadījumā tas tiek pieslēgts pie elektrotīkla un darbināts ar strāvas palīdzību, vienkārši piespiežot pogu.
„Stūres pastiprinātājs” „riteņu bloķētājs” jeb „pagriešanās svira” – sniega pūtēja riteņu bloķēšanas sistēma, kas ļauj to bez piepūles pagriezt vēlamajā virzienā, nospiežot sviru zem roktura.
Rokturu augstuma regulācija – ja nu Jūs esiet garāks vai īsāks kā rūpnīcā iedomātais vidējais cilvēks, vai ja strādāt grib sieva vai bērni, tad maināmam roktura augstumam ir liela priekšrocība.

5. Attiecīgā zīmola servisa pieejamība. Ja rūpēsieties par savu tehniku, tad tā ilgāk kalpos!
Ja Jūsu tehnikai nepieciešams kāds aksesuārs, detaļa, apkope vai remonts ir ērti, ja attiecīgā zīmola ražotāja serviss ir netālu. Šajā gadījumā ērtāk būs populāru un zināmu ražojumu īpašniekiem. Svarīgi, lai konkrētajam zīmolam vispār ir pieejams serviss, garantijas un pēcgarantijas apkalpošana. Latvijā populārākie šādas tehnikas ražotāji ir Husqvarna, Stiga, McCulloch, Honda, Alko, pasaulē pie šiem zīmoliem būtu vēl lielāks uzskaitījums, piemēram, Toro un Jonsered uc.

6. Agregāta dizains – kā tas izskatīsies blakus citai Jūsu tehnikai, automobīlim, dārza traktoram, velosipēdiem, grillam uc.
„Re cik smuks”, tā mūsdienās saka gandrīz par visu, pat par gumijas zābakiem. Arī šeit dizains tiek atjaunināts – krāsojums, agresīvāks izskats, dažādu formu lukturi uc. lietas, lai Jūsu sniega pūtējs pēc iespējas ilgāk būtu pievilcīga izskata un iederētos kopējā tehnikas gammā Jūsu garāžā.

7. Vai gadījumā neplānojat agregātu bieži transportēt?
Te jāņem vērā faktu, ka vidējs sniega pūtējs sver ap 100 kg. Vienam to regulāri ievietot auto ir pagrūti, vajadzīgas rampas. Labāk aprīkotiem modeļiem būs ērtāka rokturu nolocīšana, lai tas kļūtu kompaktāks.

8. Cik daudz vietas Jūs varat atvēlēt šī agregāta uzglabāšanai?
Jebkurš normāls sniega pūtējs aizņems aptuveni 1 m2 un līdz pat 1.5m augstumā. Jāņem vērā, ka apmēram 8 gada mēnešus šī tehnikas vienība netiks lietota. Ja vietas ir maz, jāizvērtē, cik ērti tas saliekams un cik laiku tas aizņem.

1. Darbošanās ērtums.

*Atpakaļ gaita – piebraucot dobes galā, pie sētas vai sienas, ievērojami ērtāk kultivatoru apgriezt ir atpakaļ gaitā nevis cilājot, jo tas sver ap 50 kg.

*Jaudīgs un uzticams dzinējs būs vieglāk iedarbināms arī pēc ilgākas stāvēšanas, ļaus darbu paveikt ātrāk, ļaus pievienot papildus lemešus darba platuma palielināšanai un būs iespēja kultivatoram likt papildus aprīkojumu, kas paras papildus jaudu.

*Šaurs reduktors nodrošina vieglāku iekļūšanu augsnē, tādejādi ērtāk un vienkāršāk veikt kultivēšanu, it sevišķi, ja to nepeiciešams veikt dziļāk.

*Rokturi – ērti regulējami gan uz sāniem, gan augstumā ļaus strādāt dažāda garuma cilvēkiem un nekāpjot jau uzartajā zemē.

*Uzglabāšana un transportēšana - ērti, ja uzglabājot to garāžā vai citā telpā, rokturis ir nolokāms ātri un bez instrumentiem, kā arī lemešu noņemšanai vajadzētu būt bez skrūvēšanas. Izturīgs un ātri paceļams transportēšanas ritenis vienmēr nodrošinās ērtu aizkļūšanu no garāžas līdz dārzam un atpakaļ.

*Ja Jūsu darbības līmenis un vajadzības tiecas pēc precīza kultivēšanas dziļuma dažādiem augiem, tad jādomā par liela izmēra kultivatoriem ar pnematiskām riepām un maināmu darba dziļumu.

*Praktisks darba platums ir 55 cm un vairāk, ar nosacījumu, ka tas ir maināms.

*Vēlamā motora jauda būtu virs 2,7 kW un dzinēja tilpums virs 160cm3.

https://parki.lv/darzs/zemes-frezes-motobloki/husqvarna-tf-324-kultivators

2. Ierīces izturība un ilgmūžība.

*Ja kultivatora rāmis pēc iespējas vairāk ir no viena gabala, nevis saskrūvēts no daudz daļām, visdrīzāk tas ir pamatīgāk uzbūvēts un ilgāk kalpojošs.

*Vadības troses „ielaistas” rokturos vai apvilktas ar drošu aizsargpārklājumu nodrošinās retāku to maiņu.

*Roktura stiprinājuma vieta nepieciešama pamatīga un izturīga.

*Reduktora ķēdes pievads kalpos ilgāk nekā siksnas pievads.

*Pazīstamu ražotāju dzinēji pārsvarā būs izturīgāki un kalpos ilgāk.

*Liels transportēšanas ritenis uz resnākas ass kalpos ilgāk, nekā mazs plastmasas ritenītis.

https://parki.lv/darzs/zemes-frezes-motobloki/viking-hb-585-kultivators

3. Papildaprīkojuma iespējas.

*Ja Jūsu zemes frēze ir ar lielu, izturīgu rāmi, atpakaļ gaitu un jaudīgu dzinēju tai var izmantot plašu aprīkojuma klāstu – arklu, papildus lemešus, sniega lāpstu, transporta riteņus uc.

*Mazām frēzēm tas nebūs iespējams.

*Spēcīgāki ražotāji nodrošina plašāku un kvalitatīvāku aprīkojuma sortimentu plašākam modeļu klāstam.

https://parki.lv/darzs/zemes-frezes-motobloki/kultivators-stiga-src-685-r-g

4. Servisa pieejamība.

*Populārākam ražotājam ir plašāks servisu tīkls un labāka detaļu pieejamība.

*Ražotājam bez nosaukuma, detaļas ārpus Rīgas, visdrīzāk, nebūs pieejamas!